Samotnou aplikaci Anytime lze stáhnout z marketu jednotlivých poskytovatelů (pro uživatele Google lze aplikaci stahovat zde. Uživatelé systému iOS mohou stáhnout aplikaci zde). Není nijak obsáhlá, má pouze 10 Mb. Problém s instalací nebyl žádný, nicméně při prvním spuštění se aplikace zasekla a pomohla až její reinstalace. Po spuštění vás aplikace vyzve k odsouhlasení podmínek použití aplikace a zpracován osobních údajů. Prvním krokem je autorizace telefonního čísla a probíhá zasláním potvrzovací sms. Během samotné registrace, která zabere skutečně jenom pár minut, bude nutné zaslat osobní doklady a zadání dalších osobních údajů. Nejprve je třeba vyfotit obě strany občanského průkazu, řidičského průkazu a následně si pořídit selfie s přední stranou občanského průkazu jako potvrzení reálnosti osoby. Tím je registrace hotova a nyní už je třeba pouze čekat na potvrzení. V našem případě jsme registraci provedli v 18:00 v neděli a už za 3 minuty bylo vše připraveno k použití.
Základní popis služby
Společnost Anytime Carsharing funguje na základě sdílení vozů. Po Praze jsou umístěna vozidla, která si mohou uživatelé aplikace půjčit a za poplatek využívat. Cena je stanovena za každou minutu využití, případně je možnost vůz si pronajmout na celý den s omezením ujetých kilometrů. Vozidlo si můžete půjčit v předem dané oblasti a vrátit ho musíte opět v povolené zóně. Pokud se podíváme na cenovou politiku, pak základní půjčovné začíná na částce 1,99 Kč za minutu. Cena platí v čase 6:00 – 10:00, případně v rámci akčního nájmu mimo uvedenou dobu. Od 10:00 do 6:00 zaplatí zákazník za minutu pronájmu 4,99 Kč, resp. 5,99 v závislosti na výše spoluúčasti při nehodě. Pokud víte, že po Praze budete jezdit po celý den, máte možnost si vůz pronajmout na 24 hodin za cenu 1299,- Kč, resp. 1499,- Kč. Cena se pak opět odvíjí od spoluúčasti v případě nehody a maximální nájezd u obou variant činí 110 km. Nad tuto vzdálenost je již počítán tarif 4,99 Kč resp. 5,99 Kč za kilometr (dle spoluúčasti při nehodě).
Rozšíření a použití
Pro jízdu je potřeba zadat platební kartu, bez které nelze žádné vozidlo zarezervovat, i když disponujte kreditem na účtu. Při zadání čísla karty se z účtu strhne kontrolní jedna koruna. Nyní můžeme na mapě hledat volná vozidla. Hned ale přichází překvapení, neboť do systému není zařazena celá Praha. Na mapě je označena oblast, ve které můžeme vozidlo zanechat. Z oblasti jsou vyloučeny okrajové části Prahy. Do této části spadali mimo dalších i Horní Měcholupy, Uhříněves, Dolní Počernice, Černý Most, Ruzyně vč. Letiště, Lipence nebo Zbraslav. Po aktualizaci byla přidána do systému Ruzyně (mimo letiště) nebo část Černého Mostu. Pro sdílení je k dispozici stovka vozů Toyota Yaris s Hybridním pohonem. Z praktického testu jsme zjistili, že vozy jsou díky hybridní technologii velmi úsporné a není problém jet po Praze i za čtyři litry na sto kilometrů.
Praktické využití
Z Měcholup musíme tudíž vyrazit k nejbližšímu vozidlu na Háje nebo do Hostivaře. Vybíráme vůz poblíž stanice metra Háje. Stačí pak kliknout na tlačítko rezervovat a máte 20 minut na nalezení vozidla. Celkově nám cesta k automobilu zabere 15 minut. Po příchodu k vozu stačí zmáčknout v aplikaci Pronajmout, čímž se vůz odemkne a zároveň získáte 3 minuty na kontrolu dokladů a stavu vozidla. Jestliže je vše v pořádku, potvrdíte stav a můžete vyrazit. Při ukončení jízdy je třeba ještě vůz vyfotografovat a poté se auto uzamkne a můžete odejít.
Nevýhody
Během dlouhodobějšího testu sdílení Anytime Carsharing jsme několikrát narazili na problém s dostupností aplikace, kdy se zobrazovalo pouze logo. První výpadek byl rozsáhlejší, ale žádná zpráva o nedostupnosti nepřišla a webová stránka též nefungovala. Pozdě odpoledne začala fungovat alespoň internetová stránka, na které lze dohledat telefonní číslo pro kontaktování callcentra. Zde nás čekalo další překvapení, neboť telefonní číslo patří do skupiny tzv. barevných linek – většinou se na ně nevztahují balíčky operátorů. Až po zavolání jsme se dozvěděli, že má aplikace výpadek. Druhý krátký výpadek přišel hned druhý den. V tomto případě se připojení po pár minutách obnovilo.
Carsharing Anytime CZ je ideální pro cestování v rámci centra města. Pokud chcete jet do okrajové části, vzniká problém s vyloučením výše zmíněných oblastí. Vůz totiž musíte zanechat v barevně vyznačené oblasti. Je jisté, že do budoucna se síť vozů a povolené oblasti budou rozšiřovat.
Zdravím,
Jestli tomu dobře rozumím, bez chytrého telefonu nelze auta sdílet? Také se mi nelíbí nutnost nahrávat kreditní kartu, neřku-li občanský a řidičský průkaz. Po Praze se většinou lze dobře dostat i bez auta. Využití carsharingu bych proto viděl buď pro dopravu těžších nebo objemnějších věcí, na což, troufám si říct, není Toyota Yaris nejvhodnějším kandidátem. A potom samozřejmě na delší cesty mimo město. V případě okresek může být Yarýsek fajn, ale dálniční křižník to není…
Nicméně můžeme doufat, že poměrně mladá firma (zapsána do obchodního rejstříku 25.10. 2018) časem rozšíří portfolio vozů i povolené „parkovací zóny“
Zajímavé by také bylo, jak to je s parkováním v pražských modrých zónách.
V porovnání s Car4way, kde je registrace side delší a je nutno složit jistinu, nicméně typová pestrost aut i jejich počet je mnohem vyšší. Možná bude Anytime vycházet levněji, ovšem zde hodně záleží na konkrétním případě. Vybízím redakci k sérii srovnávacích zkušebních výpůjček s různými parametry 😉
Děkujeme za podnět. Rozhodně se porovnáním budeme zabývat. Co se týče Carsharingu Anytime si zatím zakládá na poskytování hybridních vozů ideálních do městského provozu, tudíž menších Yarisů. Máte pravdu, že pro přepravu nákladů Yaris není úplně vhodným vozem. V takovém případě je potřeba se poohlédnout po jiných platformách.
Bohužel je tomu tak. Bez chytrého telefonu je nemožné vůz vypůjčit. Během sepisování článku se povolená zóna rozšířila mimo jiné i o Černý Most. Pro lepší využití aplikace a sdílení je jistě potřeba i rozšířit zóny, neboť mnoho lidí dnes žije v okrajových částech Prahy, kde není možné vůz ponechat.
Děkujeme za přízeň
Za redakci Auto-Fresh.cz
Jiří Hájek